Napięty harmonogram pracy często nie pozostawia czasu na sprzątanie. Oto kilka przydatnych wskazówek, które pomogą ci szybko uporządkować rzeczy i łatwo utrzymać je w czystości.
Psychologowie twierdzą, że bałagan ma negatywny wpływ na zdolność koncentracji, produktywność i relacje z bliskimi. Jednak niewiele osób lubi układać rzeczy na półkach i ścierać kurz. Długotrwałe sprzątanie pochłania cenne godziny i mnóstwo energii, a jego efekty są często krótkotrwałe.
Możesz nauczyć się oszczędzać czas na rutynowych obowiązkach w 21 dni. Średnio potrzeba dokładnie trzech tygodni, aby ukształtować i utrwalić nowy wzorzec zachowań. Zebraliśmy sześć najskuteczniejszych nawyków, które pomogą ci utrzymać czystość i odmienić swój dom bez większego wysiłku.
1. Planuj z wyprzedzeniem.
Zaplanuj sprzątanie z wyprzedzeniem, podobnie jak zakupy spożywcze, godziny pracy lub wycieczkę do salonu piękności. Możesz wybrać konkretny dzień na pranie, mycie lodówki i podłóg. Ale jeszcze lepiej jest równomiernie rozłożyć poszczególne zadania na cały tydzień. W ten sposób nie będziesz musiał spędzać całego weekendu na walce z nagromadzonym bałaganem. Na przykład, dziś możesz poświęcić 15 minut na pielęgnację dywanu, jutro na czyszczenie na mokro, a dzień później na czyszczenie urządzeń i luster.
Ten system oczyszczania nosi nazwę Flylady. Został on opracowany przez Amerykankę Marlę Cilley i jest obecnie bardzo popularny wśród europejskich gospodyń domowych. Jego znaczenie sprowadza się do dwóch kluczowych punktów: sprzątanie powinno być przyjemnością i zajmować niewiele czasu.
Założycielka systemu, Marla Silli z Północnej Karoliny w USA, jest często określana mianem odrzutowca. Do stworzenia nowego systemu zainspirowało ją sprzątanie własnego domu i pozbycie się niepotrzebnych rzeczy. System został wynaleziony w 1999 roku jako wariant systemu stworzonego przez Pam Young i Peggy Jones ("The Sloppy Sisters"). Strona Marli Cilley powstała w lutym 2001 roku. Początkowo był to mały biuletyn e-mailowy, który następnie przerodził się w projekt internetowy, biuletyn Yahoo i sklep. Członkowie tej grupy nazywani są "Jet Babies" (flybabies).
System sprzątania domu FlyLady jest znany nie tylko w Europie czy Ameryce, ale na całym świecie. I jak każda inna doktryna, ma wielu zwolenników i przeciwników. Niektórym się podoba, innym nie, ale co stracisz, jeśli po prostu spróbujesz wdrożyć go w swoje życie? W końcu zawsze masz możliwość powrotu do swojej starej, wypróbowanej i przetestowanej metody.
2. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy.
Zużyte ubrania i buty, stare czasopisma, zeszyty, spalony toster i nieporęczny rower treningowy zbierają kurz od lat, zajmując użyteczną przestrzeń. Szkoda je wyrzucić. Zamiast tego raz po raz szukamy wielu wymówek, dlaczego akurat ten przedmiot powinien zostać. Tymczasem nagromadzenie niepotrzebnych rzeczy obniża poziom komfortu i przytulności w każdym pomieszczeniu. A emocjonalne przywiązanie do rzeczy programuje nas na ubóstwo, uważają psychologowie.
Drogie naszemu sercu rupiecie niekoniecznie trzeba wyrzucać: coś z nich przyda się innym ludziom. Rzeczy w dobrym stanie można oddać, sprzedać lub przekazać ośrodkom pomocy społecznej. Schroniska dla zwierząt często potrzebują ciepłych ubrań w dużych rozmiarach, koców, garnków i wiader oraz sprzętu gospodarstwa domowego. Niektóre sklepy oferują zniżki na nowe ubrania w zamian za oddaną odzież.
3. Myj naczynia po posiłkach.
Wyrób sobie nawyk zmywania naczyń za każdym razem po posiłku. O wiele łatwiej jest usunąć świeże jedzenie z kilku talerzy niż sortować górę nieświeżych, śmierdzących naczyń. Część pracy można wykonać podczas gotowania. Na przykład opłucz deskę do krojenia i miarkę. Pusty zlew kuchenny o poranku z pewnością poprawi nastrój i nada produktywny ton na cały dzień.
Postaraj się również wytrzeć kuchenkę i inne powierzchnie natychmiast po użyciu. Zajmie to nie więcej niż pięć minut i zaoszczędzi kłopotów ze zdrapywaniem stwardniałej płytki nazębnej. Zasada nieodkładania sprzątania na później sprawdza się nie tylko w kuchni. Na przykład w łazience można mieć specjalną gąbkę. Jeśli przetrzesz nią umywalkę po każdym myciu zębów, plamy z pasty nie będą ci już przeszkadzać.
4. Odpowiednia organizacja przechowywania.
Znajdź najlepszy sposób na sortowanie i przechowywanie wszystkich podobnych przedmiotów w jednym miejscu. Użyj stojaków i uchwytów na przedmioty kuchenne, pudełek na kosmetyki do butów, organizerów na skarpetki i bieliznę. Jeśli wyrobisz sobie nawyk odkładania rzeczy na wyznaczone miejsca za każdym razem, Twoje mieszkanie będzie zawsze czyste i przytulne. Nie będziesz musiał w pośpiechu chować porozrzucanych tubek, spinek do włosów i kubków, gdy następnym razem będziesz miał nieplanowanych gości.
Pudełka i kosze do przechowywania są dostępne w szerokiej gamie. Nie tylko uwalniają dodatkową przestrzeń, ale także stają się stylowymi dodatkami do wnętrz. Wieszasz ubrania na oparciu krzesła, bo nie masz wystarczająco dużo miejsca w szafie? Kup mobilne drążki lub modułowy system garderoby. Pozwoli to zaoszczędzić czas na szukanie odpowiednich rzeczy i sprawi, że garnitury i sukienki będą wyglądać reprezentacyjnie.
5. Sprzątaj na bieżąco.
Proces odkładania rzeczy na miejsce również można przekształcić w pożyteczny nawyk. Kiedy idziesz do kuchni po herbatę lub owoce, wyrób w sobie nawyk zabierania ze sobą brudnych szklanek, talerzy, opakowań i niedopałków za każdym razem. Podczas oglądania filmu lub słuchania ulubionej muzyki można chodzić po pokoju z pojemnikiem, wrzucając do niego dryfujące po domu przedmioty. Pozwoli to uniknąć nawarstwiania się niepotrzebnych rzeczy i śmieci, a także uwolni od natrętnych myśli o zbliżającym się sprzątaniu.
Wolne chwile oczekiwania można też spędzić w pożyteczny sposób. Podczas gdy kurczak lub ciasto się piecze, załaduj pralkę. Włączając komputer, możesz mieć czas na złożenie porozrzucanych czasopism i płyt, uporządkowanie biurka. A ścieląc łóżko i przebierając się w piżamę - przewietrz pokój. Jest to konieczne dla zdrowia i utrzymania ogólnego poczucia czystości.
6. Prawidłowo wykonuj sprzątanie.
Jedną z podstawowych zasad jest to, że proces czyszczenia powinien zaczynać się od góry, a kończyć na dole. Jeśli najpierw wyczyścisz podłogę, a następnie przejdziesz do stołów i parapetów, okruchy i inne drobne zanieczyszczenia z pewnością znajdą się na podłodze. Powinieneś poruszać się od najdalszego rogu pokoju do wyjścia. W ten sposób nie przeniesiesz brudu z jeszcze nie posprzątanych obszarów do czystego obszaru. Ta prosta zasada pozwoli zaoszczędzić sporo czasu i energii, eliminując konieczność kilkukrotnego wykonywania tej samej pracy.
Równie ważny jest wybór odpowiednich produktów i środków czyszczących. Ściereczki z mikrofibry, lateksu, wiskozy i celulozy świetnie nadają się do czyszczenia. Natomiast gaza, stare ręczniki i koszulki powinny zostać poddane recyklingowi. Pozostawiają one smugi i włókna. Innym dobrym nawykiem jest posiadanie oddzielnej ściereczki do każdego obszaru czyszczenia i dokładne płukanie jej po użyciu. Zminimalizuje to przenoszenie bakterii z jednego pomieszczenia do drugiego.
Te proste zasady, jeśli będą regularnie przestrzegane, pomogą ci przestać traktować sprzątanie jako nieznośnie nudny obowiązek i pomogą ci odpowiednio zorganizować cały proces utrzymywania czystości przy minimalnej utracie własnego wolnego czasu.