Napisano wiele książek o tym, jak uporządkować i zorganizować swój dom. Niewielu jednak udało się zyskać taką sławę jak Marie Kondo dzięki jej poradom dotyczącym sprzątania. W skrócie sprowadzają się one do tego, że niepotrzebne rzeczy należy wyrzucić, a resztę poukładać w schludnych rzędach. Sprawdźmy, dlaczego tak oczywiste zasady przyniosły autorce metody KonMari światową popularność i jak zorganizować "magiczne sprzątanie" w domu.
Kim jest Mari Kondo?
Mari Kondo jest Japonką, z wykształcenia socjologiem i autorką serii książek na temat organizacji przestrzeni. Kondo od dzieciństwa interesowała się ergonomią domu, a jej praca magisterska badała związek między płcią a sprzątaniem.
Mari opracowała całą filozofię "magicznego sprzątania". Jej metoda znajduje się na przecięciu zwykłego sprzątania i psychologii. Kondo zaproponowała nie tylko skuteczny system usuwania i przechowywania rzeczy, ale także rytuały, które pomagają właścicielom zrozumieć, czy dana rzecz jest potrzebna, czy nie, i pożegnać się z tym, z czym czas się rozstać.
W 2011 roku, w wieku 27 lat, Mari napisała bestsellerową książkę "Magiczne sprzątanie. Japońska sztuka porządkowania domu i życia". Metoda KonMari stała się tak popularna, że w 2019 roku Netflix wezwał Marie do poprowadzenia autorskiego programu, w którym pomaga Amerykanom zorganizować ich domy. W 2021 roku podobny program ukaże się już pod innym tytułem "Sparks of Joy with Mari Kondo".
Czym są "iskierki radości"?
Na etapie pozbywania się niepotrzebnych rzeczy wiele osób się poddaje: nie zawsze jest jasne, co warto zachować, a co należy wyrzucić. Kondo uważa, że rzeczy trzymane w domu powinny przynosić tylko pozytywne emocje. Dlatego sugeruje, by wziąć jakiś przedmiot i wsłuchać się w siebie - czy czujesz "iskierki radości"? Jeśli nie, należy podziękować danej rzeczy i pożegnać się z nią.
Metoda sprzątania Mari Kondo.
Podstawowe zasady metody KonMari można podsumować następująco:
Sprzątaj raz, by nie musieć robić tego ponownie. Czyli raz wyrzucić wszystko, co niepotrzebne, a resztę poukładać tak, by korzystanie z niej było jak najwygodniejsze.
Proces usuwania bałaganu nie powinien odbywać się pokój po pokoju, ale według kategorii. Mari sugeruje pewną kolejność tych kategorii.
Przechowywanie jest zorganizowane w taki sposób, aby każdy przedmiot mógł łatwo wrócić na swoje miejsce po użyciu.
Wszystko, co pozostaje w domu, powinno przynosić radość.
"Magiczne sprzątanie" odbywa się w ściśle określonej kolejności. Każdemu krokowi towarzyszą szczegółowe instrukcje.
Kategoryzowanie bałaganu.
Metoda KonMari zakłada, że sprzątanie odbywa się raz na zawsze - łatwo jest utrzymać optymalny stan domu. Sprzątanie nie odbywa się pokój po pokoju, ale według kategorii. Systematyzacja i przechowywanie rzeczy również opiera się na tej zasadzie. Na przykład wszystkie ubrania powinny znajdować się w jednej szafie, kosmetyki - w jednej komodzie, książki - na jednej półce.
Czyszczenie odbywa się kolejno w następujących kategoriach:
Odzież.
Obuwie.
Książki.
Dokumenty.
Comono (przedmioty osobiste, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego, artykuły spożywcze).
Przedmioty sentymentalne (zabawki, rzeczy, kartki, rękodzieło dzieci).
Pozbywanie się niepotrzebnych rzeczy.
Następnie rozpoczyna się najtrudniejszy etap: wyrzucenie wszystkiego, co niepotrzebne. Metoda polega na pozbyciu się właściciela z negatywnych emocji, które mogą pojawić się w tym procesie. Decydując o losie tego lub innego przedmiotu w domu, powinieneś zadać sobie pytanie: czy ta rzecz przynosi mi radość? Jeśli odpowiedź jest negatywna, należy podziękować tej rzeczy i pozwolić jej odejść - czyli wyrzucić ją.
Aby ułatwić proces pożegnania, Mari zaleca przestrzeganie poniższych zasad:
Umieść wszystkie przedmioty z tej samej kategorii w jednym miejscu. Ma to kluczowe znaczenie dla efektywności procesu sprzątania. Mari opiera się na swoim doświadczeniu. Często zdarza się, że po rozpakowaniu szafy nagle w komodzie pojawia się więcej ubrań. Trzeba wtedy powtórzyć sprzątanie. Aby temu zapobiec, należy najpierw ułożyć wszystko na jednej kupce. Poza tym, gdy zobaczysz, ile tak naprawdę masz rzeczy, mniej trudno będzie ci się z niektórymi z nich rozstać.
Zanim zaczniesz usuwać bałagan, zwizualizuj sobie styl życia, jaki chcesz prowadzić. Ułatwi ci to podjęcie decyzji, które rzeczy zatrzymać, a które nie będą przydatne.
Nie przyjmuj pomocy od członków rodziny w sprzątaniu. Lepiej w ogóle nie pozwolić im obserwować tego procesu.
Najpierw posprzątaj własną przestrzeń (pokój, sypialnię, gabinet, szafki itp.).
W przypadku książek obowiązuje zasada, że to, co nie zostało przeczytane do tej pory, nigdy nie zostanie przeczytane ponownie. Książki, które wywołują pozytywne emocje, można zachować. Sama Marie przyznaje, że zostawiła w domu tylko 30 książek.
Podejście do dokumentów jest jeszcze trudniejsze - wyrzuć wszystko z wyjątkiem trzech kategorii: dokumentów, które są potrzebne teraz, tych, które mają datę ważności (i są planowane do wykorzystania w tym okresie - na przykład paszport zagraniczny) oraz tych, które są zawsze potrzebne (dokumenty mieszkaniowe, ogólny paszport cywilny itp.).
Mari proponuje taktykę podejmowania decyzji o tym, co wyrzucić. Polega ona na odpowiadaniu na pytania:
Czy czujesz "iskierki radości" z posiadania tego przedmiotu?
Jakie znaczenie miał ten zakup?
Czy nosiłeś tę rzecz i jak często?
Czy ten zakup spełnił swoją rolę?
Mari wierzy, że każdy przedmiot w naszym życiu powinien spełniać swoje zadanie - niezależnie od tego, czy jest to radość z zakupu, czy cenna lekcja na temat tego, czego nie należy kupować. Gdy dana rola zostanie spełniona, można z wdzięcznością zrezygnować z danego przedmiotu.
Jak przechowywać rzeczy zgodnie z metodą Marie Kondo?
Po posortowaniu rzeczy należy zdecydować, gdzie i jak je przechowywać. Marie Kondo twierdzi, że ubrania najlepiej przechowywać na półkach. Aby wszystko było widoczne i kompaktowe w szafach, Marie wymyśliła własny styl składania każdego przedmiotu. Ogólnym celem jest uformowanie prostokątów o tym samym rozmiarze, tak aby stały w równych rzędach w szafie.
Jak składać ręczniki.
Najłatwiejszą rzeczą do zrobienia z ręcznikami są prostokątne elementy, które można złożyć na trzy części i powtórzyć w razie potrzeby lub na pół, a następnie na trzy części. W finale należy wsunąć jedną trzecią w drugą, aby wzór mocno się trzymał. Wybór odpowiedniej metody zależy od rozmiaru ręcznika i półki, na której będzie przechowywany.
Jak składać koszulki i bluzy?
KonMari pozwala składać najbardziej "niegrzeczne" elementy garderoby - swetry, koszule, T-shirty - w ten sam sposób.
Należy wykonać następujące czynności:
1. Wizualnie podzielić przedmiot pionowo na trzy części;
2. złożyć boki na siebie wewnątrz środkowego;
3. Złożyć powstały prostokąt na pół z małym wcięciem od krawędzi;
4. Jeśli element nie jest wystarczająco mały, można powtórzyć składanie dwa lub trzy razy;
5. Powstały prostokąt powinien być schludny.
Jak zorganizować bieliznę i biustonosze?
Jak zorganizować bieliznę i biustonosze?
Bielizna również powinna być złożona w równe prostokąty. Wyjątek stanowią biustonosze. Należy złożyć je na pół i wsunąć ramiączka do miseczki.
Innym sposobem jest włożenie ramiączek do zapięcia i ułożenie biustonoszy z miseczkami w rzędzie, tak aby każdy z nich był widoczny.
Biustonosze bez usztywnień i twardych miseczek, biustonosze sportowe lub topy powinny być układane w rulony lub nawet prostokąty. Podobna metoda sprawdza się w przypadku bielizny.
Jak składać skarpetki i rajstopy?
Zasada dla tych akcesoriów jest taka sama - złożyć kilka razy, przy pierwszym złożeniu pozostawić małe wcięcie od krawędzi. Rezultatem jest równy prostokąt lub kwadrat, który stoi pionowo.
System przechowywania Marie Kondo.
Oto jak to osiągnąć zgodnie z zasadami KonMari:
Rzeczy powinny leżeć tam, gdzie czujesz się komfortowo, a nie tam, gdzie czujesz się komfortowo.
Staraj się trzymać każdą kategorię w tym samym miejscu, aby rzeczy nie migrowały do różnych pomieszczeń.
Nie dziel rzeczy według pory roku i ogólnie staraj się unikać wielokrotnego kategoryzowania. Wystarczy podzielić wszystko według kategorii i materiału: bawełna i wełna. I powinieneś używać nie tego, co pasuje do pory roku, ale tego, co pasuje do pogody. Tylko wysoce wyspecjalizowane przedmioty powinny być przechowywane z dala od domu: kombinezony narciarskie, futra, kostiumy kąpielowe, kapelusze plażowe i tym podobne.
Pionowe przechowywanie to podstawa metody KonMari. Stosy w szafie mają wiele wad, według organizatora przestrzeni. Jeśli ułożysz rzeczy pionowo, czyli na stojąco, zawsze będą dostępne, a co najważniejsze - widoczne. W tym celu potrzebne są właśnie prostokąty, w które są składane. Taki kształt jest dość stabilny i dobrze pasuje do pudełek.
Nie wyrzucaj pudełek po butach. Świetnie nadają się do organizowania dowolnych przedmiotów.
Układaj rzeczy w kolejności od ciemnych do jasnych, od ciężkich i gęstych tkanin do lekkich i przewiewnych.
Przechowuj torby, układając je jedna na drugiej, tak aby uchwyty były widoczne. W ten sposób zajmują najmniej miejsca, ale nie gubią się w zasięgu wzroku.
Jak widać, metody Marii Kondo są proste i oryginalne. W istocie jest to rodzaj wschodniej filozofii porządku.
Zgodnie z zasadami tej samej wschodniej filozofii, akceptacja, uświadomienie sobie i zrozumienie informacji często następuje po działaniach mających na celu ich wykorzystanie. Mówiąc prościej, wystarczy wypróbować, aby przekonać się, czy to działa.